نقش آزمایش خون در کشف سه سوته سرطان

به گزارش تعطیلات رو، سلامت خبرنگاران : پژوهش ها درباره روشی برای تشخیص سریع تر انواع سرطان و درمان آن به مراحل پایانی خود نزدیک شده که می تواند تحولی عظیم در عرصه مقابله با این بیماری مهلک باشد.

نقش آزمایش خون در کشف سه سوته سرطان

سرطان از بیماری های مرموزی است که هنوز دنیای ناشناخته ای دارد. آزمایش خون در تشخیص بموقع سرطان بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگاران، برای افرادی که خود یا نزدیکان شان با سرطان دست و پنجه نرم نموده اند این که یک آزمایش خون ساده بتواند اولین علائم سرطان را تشخیص دهد رویایی است که به واقعیت بدل شده است.

بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت دنیای، شیوع سرطان در کشور های پیشرفته تا سال 2025، 45 درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع تمام تحقیقات را در خدمت تشخیص زودرس سرطان درآورده است، از جمله آزمایش روی دستگاه تنفس و بهره وری از هوش مصنوعی برای تسریع فرایند درمان! در این میان پژوهش ها درباره روشی برای تشخیص سریع تر انواع سرطان و درمان آن به مراحل پایانی خود نزدیک شده که می تواند تحولی عظیم در عرصه مقابله با این بیماری مهلک باشد. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

تازه ترین تحقیقات در حال اجرا

به گفته متخصصان آزمایش خون می تواند به کشف سریع و آسان انواع سرطان منجر گردد. تیم محققان می گویند که بیش از 99 درصد نتایج مثبت این آزمایش دقیق بوده، اما آن ها باید مطمئن شوند که آزمایش هیچ موردی را جا نمی گذارد تا باعث اطمینان خاطر کاذب نگردد. نتایج این مطالعه در ماهنامه تاریخچه تومورشناسی (Annals of Oncology) دانشگاه آکسفورد چاپ شده است.

در لندن، سالانه بیش از 166 هزار نفر براثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند. بر اساس گزارش NHS، بیمارانی که سرطان آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده می گردد، معمولاً بین 5 تا 10 برابر بیشتر از دیگران، شانس زنده ماندن دارند. در بریتانیا آزمایش خون برای کشف علایم سرطان هایی که در مراحل اولیه قابل تشخیص نیستند در حال اجراست.

این آزمایش می تواند موفقیت مهمی در تشخیص سرطان باشد و دانشمندان معتقدند می تواند احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان را به شدت افزایش و هزینه درمان را کاهش دهد. آماندا پریچارد، مدیر اجرایی NHS، در بیانیه ای، این آزمایش خون را روشی سریع و ساده برای شروع تحول عظیم در تشخیص و درمان سرطان در سراسر دنیا می داند.

تشخیص اولین نشانه های سرطان

برای افرادی که خود یا نزدیکانشان با این بیماری دست و پنجه نرم نموده اند این که یک آزمایش خون ساده بتواند اولین علایم سرطان را تشخیص دهد رویایی است که به واقعیت بدل شده است. در همین باره با رئیس یکی از عظیم ترین انجمن های انکولوژی مصاحبه کردیم تا ما را در جریان تازهترین روش های درمانی سرطان قرار دهد:

دکتر فاطمه ورشویی متخصص رادیو انکولوژی و رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی امام رضا (ع) ضمن اشاره به پیشرفت های وسیع در زمینه تشخیص و درمان سرطان به خبرنگار سلامت می گوید: سرطان رشد بی رویه سلول هاست که می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، در همان محل ایجاد بیماری کند یا با دست اندازی به بافت های مجاور یا دوردست (که به اصطلاح به آن متاستاز می گوییم) به سمت سایر نقاط بدن حرکت کند. این متخصص در ادامه می گوید: مبهم بودن علایم سرطان از دیرباز سنگی بر سر راه درمانش بوده علاوه برآن مجموعه ای از عوامل دربروز این بیماری نقش دارند که گاه شناخته شده نیستند و ممکن است فرد مدت ها بدون علایم با این بیماری درگیر باشد.

امید به روش های درمانی پیشرفته

دکتر ورشویی ضمن اشاره به این مهم که تشخیص زودرس سرطان به فرایند درمان سرعت می بخشد و شانس درمان را افزایش می دهد می گوید: هم اکنون برای بعضی از سرطان ها تست های غربالگری داریم که مقرون به صرفه، در دسترس و دارای قدرت تشخیص بالا هستند ازجمله آن ها می توان به تست مامو گرافی اشاره نمود که احتمال ابتلا به سرطان سینه را تخمین می زند.

این تست در جوامع غربی برای زنان بالای 50 سال و در ایران به دلیل پایین بودن سن ابتلا از 40 سالگی به صورت سالانه انجام می گردد و در آن امکان مشاهده توده های غیرقابل لمس به صورت دقیق وجود دارد.

او ضمن ذکر این موضوع می افزاید: نداشتن چنین تستی با دقت بالا برای سایر انواع سرطان ها محققان را به کشف روش هایی تازه وا داشته است. یکی از این روش ها آنالیز سلول های آزاد در خون است (سلول های سرطانی امکان ورود و شناور شدن در خون را دارند) که در آن تغییرات ژنتیکی یا اپی ژنتیکی با تکنیک های خاص و تخصصی شناسایی و آنالیز می گردد.

مقالات و تحقیقات نوین حول محور تشخیص زودرس سرطان می چرخد و حتی قادر است امکان ابتلا به این بیماری را در آینده برای فرد پیش بینی کند یا قبل از بروز هرگونه علامتی نشان دهد فرد چقدرمستعد ابتلاست. دکتر ورشویی اضافه می نماید: دارو هایی که برای درمان سرطان تجویز می کنیم روی مجموع سلول های نرمال و سرطانی فرد تاثیر می گذارد که عوارضی را برای فرد در پی دارد.

امروزه شیوه های درمانی به طور انتخابی (تارگت تراپی) عمل می نمایند طوری که تنها سلول سرطانی مد نظر راشناسایی و منهدم می نمایند. او ادامه می دهد: ایمونو تراپی یکی دیگر از روش هاست که در آن سیستم ایمنی به منظور بالابردن کارایی تقویت می گردد.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان امام رضا (ع) ضمن این مقدمه که تجویزرژیم غذایی مشابه در افراد مختلف وابسته به ژنتیک آن هاست و پاسخ مثبت ویکسانی ندارد اضافه می نماید: به طور کلی روش های درمانی تازه مبتنی بر فرد و با آنالیز ژنوتایپینگ (فرایند مشخص تفاوت های ژنوتیپی) تعریف می گردد.

این که بدن فرد به کدام دسته از دارو ها مقاوم است و به کدام دارو ها واکنش نشان می دهد می تواند پروتکل درمانی منحصر به فرد هر شخص را برایمان آشکار کند.

دومین دلیل مرگ و میر

حدود 70 درصد کل موارد سرطان در دنیا، در کشور های در حال توسعه اتفاق می افتد. بر اساس گزارش مرجع دنیای ثبت سرطان در پنج قاره دنیا، 182 در هر 100 هزار نفر است. این درحالی است که نرخ بروز سرطان در ایران بیش از 149 در هر 100 هزار نفر است.

دکتر ورشویی ضمن رد ادعای وقوع سونامی سرطان در ایران خاطر نشان می نماید: اندازه بروز و موارد تازه ابتلا در ایران نسبت به سایر کشور ها تفاوت چشمگیری ندارد به طور کلی نمودارسرطان در دنیا میل به صعود دارد و ما هم مستثنا از کشور های دیگر نیستیم، اما مشکل اصلی ما شیب صعودی است که سرطان در کشورمان پیش گرفته و همان طور که اشاره شد بروز سرطان ها در کشورما در سنین جوان تر رخ می دهد.

سرطان و کرونا

او درباره ارائه خدمات به بیماران سرطانی که به کرونا مبتلا شده اند، می گوید: پیک های پی در پی کرونا منجر به افزایش تعداد مراجعان و کاهش تمرکز مراکز درمانی روی مبتلایان به سرطان شده که محرومیت و کاهش دسترسی این افراد به امکانات و تاخیر در اقدامات درمانی می تواند ریسک خطر را برایشان بالا ببرد. دکتر ورشویی بعلاوه اضافه می نماید: برای افرادی که همزمان با سرطان به کرونا مبتلا می شوند شیمی درمانی قطع و بعد از درمان کرونا از سرگرفته می گردد.

منبع: رکنا
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1866

به "نقش آزمایش خون در کشف سه سوته سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آزمایش خون در کشف سه سوته سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید