وزیر صمت:خودروهای مالی تولیدداخل بی کیفیت هستند

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران، به نقل از فارس وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه خبری شبکه یک درباره واردات خودرو اظهار کرد: از سال 97 با توجه به اینکه تراز ارزی کشور به هم ریخته بود واردات خودرو ممنوع اعلام شد آن مصوبه تا اردیبهشت ماه امسال مهلت داشت اما با انتها یافتن این مصوبه در دولت مساله واردات خودرو مطرح شد و کلیات آن تصویب شده است.

وزیر صمت:خودروهای مالی تولیدداخل بی کیفیت هستند

وی اضافه کرد: الان چند رویداد با هم اتفاق می افتد هم اینکه مهلت مصوبه انتها یافته است و منعی برای واردات وجود ندارد و از طرف دیگر تراز ارزی کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است و فشار به منابع ارزی کشور وارد نمی گردد.

خودروهای اقتصادی فراوریداخل بی کیفیت هستند و فراوری آنها باید متوقف گردد

فاطمی امین اظهار کرد: در مصوبه که درخصوص واردات خودرو در حال نهایی شدن است اول نکته این است که تمرکز ما برای واردات خودروهای اقتصادی است، در سال های قبل از 97 عمدتا خودروهای گران قیمت، لوکس و تجملی وارد می شد و بخشی خاص از مردم از آن بهره مند می شدند اما اکنون تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است چون خودروهای اقتصادی فراوری داخلی کیفیت ندارند و باید فراوری آنها متوقف گردد چون عموم مردم از آنها ناراضی هستند.

وی اضافه کرد: متناسب با تنظیم بازار خودرو، تعداد خودرو وارداتی تعیین و به پنج روش به وسیله بخش غیر دولتی وارد می گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: سال گذشته 900 هزار خودروی داخلی فراوری شد اما تقاضای بازار آزاد و بازار سیاه بیش از این بود. بنابراین شکافی بین عرضه و تقاضا وجود دارد. اما سال جاری تا 18 اردیبهشت عرضه خودرو با 18 درصد افزایش نسبت به سال قبل همراه شد و بعلاوه خودروهای مانده در کف پارکینگ 50 درصد کاهش یافت و تعهدات معوق خودروسازان از 60 هزار به 10 هزار دستگاه کاهش یافت.

فاطمی امین ادامه داد: با واردات خودروهای اقتصادی عرضه خودرو افزایش خواهد یافت بنابراین دو جریان باید بتوانند همزمان اجرا گردد یکی فراوری داخل و یکی واردات انجام گردد تا تقاضا را پوشش دهد.

وی در خصوص اینکه از چه زمانی واردات انجام می گردد، گفت: مصوبه واردات خودرو از هفته آینده با هماهنگی دستگاه ها نهایی می گردد و در اسرع وقت نسبت به واردات خودرو به صورت کنترل شده اقدام می گردد و موانع واردات برداشته می گردد البته این واردات به وسیله بخش غیر دولتی انجام می گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اینکه چه کسانی می توانند خودرو وارد نمایند، گفت: شرایط وجود دارد از جمله اینکه واردات به شرط خدمات پس از فروش باشد و از جهت متفاوتی به پنج روش واردات خودرو طراحی شده است و باید واردنماینده صلاحیت هایی داشته باشد از جمله اینکه روش های تأمین اقتصادی متنوع انتخاب شده است که بخشی از منابع آن از منابع خارجی باشد تا تراز ارزی کشور اصلاح گردد.

برای چهار قلم کالای اساسی سقف قیمت در نظر گرفته ایم

فاطمی امین در خصوص قیمت های تازه کالاهای اساسی اظهار کرد: براساس اطلاعیه شماره 2 ستاد هدفمندی یارانه ها یک بخش از یارانه معیشتی واریز شده از آخر امشب قابل برداشت می گردد و فراورینمایندگان از فردا می توانند به تدریج با قیمت های تازه و هماهنگی سازمان حمایت اقدام به عرضه نمایند.

وی اضافه کرد: بازار احتیاج به آرامش دارد جلسات متعددی با فراورینمایندگان و اصناف برگزار نموده ایم و آمادگی لازم در فراورینمایندگان وجود دارد و کمبودی در کالاها نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان نمود: نباید مردم رفتار هیجانی داشته باشند و ما از همکاری اصناف تشکر می کنیم و بعلاوه از شرکت های پخش و توزیع کالا که جریان توزیع کالا را به صورت روان ادامه دادند قدردانی می کنیم.

فاطمی امین مطرح کرد: ما برای چهار قلم کالای اساسی سقف قیمت در نظر گرفته ایم که به فراورینماینده اعلام شده و از فردا اطلاع رسانی می گردد و اگر قرار است قیمت کالایی افزایش یابد طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و با هماهنگی سازمان حمایت خواهد بود.

وی اضافه کرد: قیمت سایر محصولات در حال آنالیز است که تعیین گردد چه مقدار از مواد اولیه در فراوری آن استفاده می گردد و هرگونه افزایش قیمت باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار و هماهنگی با سازمان حمایت مصرف نماینده باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی و دادگستری هماهنگی لازم را دارند و در چند روز آینده در بازار حضور جدی خواهند داشت.

فاطمی امین گفت: همانطور که وزیر دادگستری هم اظهار داشت تعرفه های تعزیرات حکومتی اصلاح شده است، تعرفه های قبلی بازدارنده نبود اما اکنون برای مقابله با گران فروشی، کم فروشی و احتکار جرائم متناسبی در نظر گرفته خواهد شد و امیدوارم با همراهی اصناف و مردم کمترین چالش را در اجرای اصلاح یارانه ها داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2158

به "وزیر صمت:خودروهای مالی تولیدداخل بی کیفیت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر صمت:خودروهای مالی تولیدداخل بی کیفیت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید